STRATEGIER

Her kan du se de forskellige strategier der er blevet implementeret på Vendsyssel Historiske Museum:

1: Strategi for varetagelse af museumslovens kapitel 8 samt gravminderegistrering (2020)

2: Forsknings- og formidlingsstrategi 2021-2025 (2023)

3: Strategi for Vendsyssel Historiske Museum 2025-2030 (2025)

Strategi for Vendsyssel Historiske Museum 2025-2030

Mission: På Vendsyssel Historiske museum indsamler, registrerer og bevarer vi vores fælles kulturarv i Vendsyssel. Vi forsker og formidler vores lokale og regionale historie til alle vendelboer og egnens gæster. Vi tilgængeliggør vores forskningsbaserede viden på relevante måder og på forskellige platforme for at engagere mennesker i vores fælles historie og kulturarv. Det gør vi med afsæt i en professionel og bæredygtig virksomhedsdrift.

Vision: Vi vil sikre vækst og udvikling af museet gennem realisering af museets flagskibsprojekt i Hjørring og sammen med Hjørring Kommune spille en ledende rolle i skabelsen af et nyt natur- og kulturhistorisk formidlingscenter ved Rubjerg Knude Fyr. På kulturområdet vil vi være en attraktiv og aktiv samarbejdspartner lokalt, regionalt og nationalt, skabe en bæredygtig forretningsudvikling og et stærkt, synligt brand baseret på et professionelt og fagligt grundlag.

Indsatsområder:

1. Forretningsudvikling: I den kommende strategiperiode skal der være et større og skarpere fokus på forretningsudvikling. Der skal være opmærksomhed på udvikling af erhvervssamarbejder, sponsorater, markedsføring og synlighed.

Museet skal opstille KPI’er (key performance indicators), der gør det muligt at vurdere, om museet lever op til målsætningerne. KPI’er kan være: Besøgstal, børn & unge, indtægter fra salg fra erhvervssamarbejder, entré, café- og butikssalg mv.

Samtidig skal museets samlede forretning herunder bygningsdrift analyseres og vurderes ud fra perspektiver og muligheder fremadrettet.

2. Flagskib 1: Projektet ”Indgangen til Vendsyssels Historie” søsættes med fondsansøgninger i foråret 2025. Flagskib 2: Besøgssted ved Rubjerg Knude Fyr: Museet går i en indledende dialog herom med Hjørring Kommune i løbet af 2025.

3. Dialog med Hjørring Kommune, museumsforeningen og evt. øvrige samarbejdspartnere: Der skal indledes en dialog med Hjørring Kommune og museumsforeningen om museets fremtid i forhold til økonomi, arbejdsopgaver og arbejdsfordeling.

4. Bæredygtighed: Museet skal arbejde hen imod at kunne underskrive Charter for grøn omstilling af danske museer.

Handlinger på indsatsområde 1:

1. Forretningsudvikling: Vendsyssel Historiske Museum har altid vægtet museets stærke faglighed højt. Det er grundlaget for vores udadvendte formidlingsaktiviteter, at der ligger forskning og undersøgelser bag formidlingen. Det faglige grundlag bruges allerede til at udvikle vores forretning i form af en lang række formidlingsaktiviteter.

Men vi skal blive bedre til det, vi er gode til for på den måde at blive mere effektive! Der skal derfor foretages en analyse af ansattes opgaver/funktioner i forhold til deres kompetencer. Er der opgaver/funktioner, som kan og bør flyttes rundt i organisationen?

2. Der ansættes en salgs-og markedsføringschef, som skal skabe erhvervssamarbejder med det lokale erhvervsliv, sikre museet synlighed og markedsføring af udstillinger, aktiviteter og events i et tæt samarbejde med ledergruppen.

3. Museet indleder en dialog med nøglepersoner inden for erhvervslivet med henblik på samarbejder.

4. Der foretages en perspektivanalyse på museets bygningsmase. Kan museets bygningsmasse driftes anderledes og dermed frigøre arbejdskraft og økonomi til andre opgaver? Kan vi indlede samarbejder med organisationer/virksomheder, som kan understøtte driften disse steder?

5. Der opstilles KPI’er for hele strategiperioden.

Handlinger på indsatsområde 2:

1. Ansøgninger til ”Indgangen til Vendsyssels Historie” sendes af sted forår 2025. Der indledes en dialog med fonde, og om alt går vel, indledes projektet i 2026/2027.

2. Dialogen med Hjørring Kommune vedrørende et besøgscenter ved Rubjerg Knude Fyr indledes i 2025 på både politisk- og forvaltningsniveau.

Handlinger på indsatsområde 3:

1. Der indledes en dialog med Hjørring Kommune inden sommerferien 2025 i forhold til økonomi og arbejdsopgaver.

2. Dialog med skoleforvaltningen: Alle børnehaver, skoler og SFO’er opfordres til at bruge museet – både i forhold til skoletjenestens forløb men også på egen hånd. Dialog skal indledes med ungdomsuddannelser, så de i højere grad bruger museets afdelinger.

Der iværksættes udlevering af fribilletter/rabatvouchers til deltagere i skoletjenestens forløb.

3. Dialog med museumsforeningen vedrørende det fremtidige samarbejde: Museumsforeningen er med sine mere end 900 medlemmer gode ambassadører for museet. I det kommende salgs-og markedsføringsarbejde inddrages museumsforeningen som en aktiv medspiller i forretningsudviklingen af museet.

Der udformes derfor en samarbejdsaftale, der sikrer en god arbejdsdeling mellem museum og forening. Foreningen bidrager med frivillig hjælp og økonomi til at understøtte museets arbejde. I de tilfælde, hvor VHM ikke selv kan afholde arrangementer, kan museumsforeningen gøre det og dermed bidrage til synliggørelsen og markedsføringen af VHM.

Al administration, bogføring, medlemsstyring-og betaling overflyttes fra museet til museumsforeningen pr. 1. januar 2026.

4. Det undersøges, hvordan Vendsyssel Historiske Museum kan være synlig over for Folketingets politikere i forhold til en kommende revision af museumsreformen.

Handlinger på indsatsområde 4:

1. Vendsyssel Historiske Museum har gennem flere år arbejdet på at omstille museets arbejde i en mere grøn retning. Energitunge installationer er blevet udskiftet, vinduer er udskiftet på Fanøvej og i Museumsgade, museet genbruger udstillingsmaterialer, hvor det er muligt, og der er indført affaldssortering. Der forestår dog en opgave med en mere strategisk tilgang til arbejdet for at kunne tilslutte sig Charter for grøn omstilling af danske museer. I strategiperioden udarbejdes en strategi for grøn omstilling på museet, CO2-udledningen på biler og bygninger beregnes, og der foretages årligt afrapporteringer til Danske Museer på baggrund af certificeringen.