fbpx
Hjørring børneasyl
4. maj 2016
Til tørstige sjæles husvalelse
4. maj 2016
Hjørring børneasyl
4. maj 2016
Til tørstige sjæles husvalelse
4. maj 2016

Hjørring Vestbanegård

Hjørring VestbanegårdHjørring Vestbanegård

Hjørring Vestbanegård blev bygget i 1913, som “hoved”-stationsbygning til Hjørring-Løkken-Åbybrobanen og Hjørring-Hørbybanen. Samtlige stationsbygninger til disse banestrækninger, og senere også til Hjørring-Hirtshalsbanen (1924), blev tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen, København.

Sylvius Knutzen gav stationsbygningerne et personligt og let genkendeligt præg. De er alle enkle og velproportionerede bygninger med store røde mur- og tagflader og kraftige hvide gesimser og hvid hjørnekvadring. Disse stationsbygninger er ikke blot gode eksempler på Bedre Byggeskik, de er også meget Vendsysselske. De er nemlig typiske for Midt- og Vestvendsyssel, mens man stort set ikke ser dem andre steder.

Hjørring Vestbanegård ophørte med at være stationsbygning i 1942, da privatbanetogene blev flyttet over på statsbanestationen, som hermed blev til fællesstation. Siden har stationsbygningen været med til lidt af hvert, bl.a. blev den under krigen brugt af besættelses-magten. 1973 brændte tagetagen, og siden har bygningen kun været en skygge af sig selv, og det skal blive spændende at se, hvad der kommer ud af den forestående renovering i forbindelse med Kvægtorvprojektet.

Så vil man i dag se eksempler på en typisk midt- og vestvendsysselsk stationsbygning, må man tage uden for byen, hvor de til gengæld ligger spredt overalt: Vellingshøj, Vidstrup, Tornby, Hørby, Løkken m.fl.

Hjørringhistorier 05
Historisk Arkiv, Vendsyssel historiske Museum.