fbpx
Hjørring børneasyl
4. maj 2016
Til tørstige sjæles husvalelse
4. maj 2016

Hjørring Vestbanegård

Hjørring VestbanegårdHjørring Vestbanegård

Hjørring Vestbanegård blev bygget i 1913, som “hoved”-stationsbygning til Hjørring-Løkken-Åbybrobanen og Hjørring-Hørbybanen. Samtlige stationsbygninger til disse banestrækninger, og senere også til Hjørring-Hirtshalsbanen (1924), blev tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen, København.

Sylvius Knutzen gav stationsbygningerne et personligt og let genkendeligt præg. De er alle enkle og velproportionerede bygninger med store røde mur- og tagflader og kraftige hvide gesimser og hvid hjørnekvadring. Disse stationsbygninger er ikke blot gode eksempler på Bedre Byggeskik, de er også meget Vendsysselske. De er nemlig typiske for Midt- og Vestvendsyssel, mens man stort set ikke ser dem andre steder.

Hjørring Vestbanegård ophørte med at være stationsbygning i 1942, da privatbanetogene blev flyttet over på statsbanestationen, som hermed blev til fællesstation. Siden har stationsbygningen været med til lidt af hvert, bl.a. blev den under krigen brugt af besættelses-magten. 1973 brændte tagetagen, og siden har bygningen kun været en skygge af sig selv, og det skal blive spændende at se, hvad der kommer ud af den forestående renovering i forbindelse med Kvægtorvprojektet.

Så vil man i dag se eksempler på en typisk midt- og vestvendsysselsk stationsbygning, må man tage uden for byen, hvor de til gengæld ligger spredt overalt: Vellingshøj, Vidstrup, Tornby, Hørby, Løkken m.fl.

Hjørringhistorier 05
Historisk Arkiv, Vendsyssel historiske Museum.

X